كهير


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
كهير پاسخى است كه پوست گاهى وقت‏ها نسبت به آلرژى‏ها، آسيب‏هاى فيزيكى، استرس و احساسات از خود نشان مى‏دهد. سلول‏هاى خاصى شروع به آزاد كردن هيستامين مى‏كنند كه رگ‏هاى خونى را مجبور به آزاد كردن مايع به داخل عميق‏ترين لايه‏هاى پوست مى‏كند. اين جوش‏هاى به شدت خارش‏زا ممكن است در عرض چند دقيقه و يا ساعت و معمولا در عرض چند روز از بين بروند. اما زمانى كه شما دچار آن هستيد، نمى‏خواهيد كه در اجتماع با حالت خارش و پوست متورم ظاهر شويد، در اينجا چندين نكته براى كاهش التهاب و خارش آمده است. شبيه بسيارى از بيمارى‏ها، ممكن است درمانى كه براى بعضى‏ها مفيد است براى ديگران مؤثر نباشد، پس تجربه نقش مهمى دارد.

براى رهايى از خارش، از آنتى‏هيستامين استفاده كنيد.
 

آنتى‏هيستامين بهترين دارويى است كه شما مى‏توانيد بدون تجويز پزشك استفاده كنيد.
دى فنيل هيدرامين و كلروفنارمين بهترين داروهاى موجود هستند كه اغلب در درمان سرماخوردگى و تب يونجه نيز به كار مى‏روند.
احتياط: اغلب آنتى‏هيستامين‏ها شما را خواب آلوده مى‏كنند.

سرما درمانى كنيد.
 

دكتر گريسون »استاديار و متخصص پوست از دانشگاه الينوتر« مى‏گويد: كمپرس يا حمام سرد بهترين و تنها درمان موضعى كهير مى‏باشد. يك روش سرما درمانى ديگر: يك تكه يخ را روى كهير بماليد. سرما رگ‏هاى خونى را تنگ مى‏كند و جلوى باز شدن و متورم شدن آنها را مى‏گيرد و اجازه نمى‏دهد كه هيستامين زيادى آزاد شود، اما اثرات آن موقت است و اگر در اثر هواى سرد و يا آب سرد دچار كهير شديد، خيلى بدشانس هستيد، آب گرم تنها، خارش كهير را زياد مى‏كند.
از مرطوب كننده‏ى كالامين براى از بين بردن خارش استفاده كنيد.
اين دارو، به خاطرات اثرات درمانى روى راش‏هاى سمى حاصل از تماس با گياه پيچك معروف است، اما به طور موقت مى‏تواند خارش كهير را تسكين دهد. اين داروها ترشح را كاهش مى‏دهند و جلوى نشت هيستامين و مايعات را از رگ‏هاى خونى مى‏گيرند.

آيا هيدروكورتيزون كمك مى‏كند؟
 

اگر فقط چند تا كهير كوچك داريد، كرم هيدروكورتيزون كه روى كهيرها ماليده شود مى‏تواند تا مدتى جلوى خارش را بگيرد.

از يك عضو كميته گياه خواران كمك بگيريد.
 

برگ‏ها و پوست درخت توسكا كه به صورت چاى دم بكشد به درمان كهيرها كمك مى‏كند؛ اين گفته‏ى دكتر واروتيلور »استاد داروساز در دانشگاه پوردو« مى‏باشد. آن را به صورت موضعى به محل ابتلا بماليد. شما مى‏توانيد چند قاشق چاى خورى را بخوريد اين درمان را تكرار كنيد تا كهيرها از بين بروند. درخت توسكا حاوى ماده تانن قابض مى‏باشد. برگ‏ها را بشوييد و در آب جوش دم كنيد. آن را روى يك پارچه بگذاريد و به صورت پماد آن را روى كهيرها قرار دهيد.

راهى ديگر
 

روش طبيعى
 

براى آنهايى كه مايلند روش متفاوتى را در پيش بگيرند، روش‏هاى ديگرى وجود دارد:

چاى بخوريد و منتظر نتيجه آن باشيد.
 

اگر مظنون هستيد كه مسايل عاطفى باعث كهير شده است و اگر مى‏خواهيد از مصرف داروهاى مصنوعى مثل آنتى‏هيستامين خوددارى كنيد مى‏توانيد چاى گياهى آرامش بخش را امتحان كنيد.

پماد يا خمير بسازيد.
 

كتاب‏هاى گياهى اغلب پماد برگ‏هاى خرد شده گياه علف نخودى را براى خارش پوست توصيه مى‏كنند. بعضى از مردم خمير برگ‏ها را درست مى‏كنند و روى كهيرها مى‏مالند و وقتى كه خمير خشك و تكه تكه شد آن را عوض مى‏كنند.

از فشار درمانى استفاده كنيد.
 

مايكل بليت براى درمان سريع كهيرها از فشار درمانى استفاده مى‏كند. عميق‏ترين نقطه عضله ذوزنقه‏اى بين گردن و شانه را كه در وسط آن قرار گرفته ماساژ دهيد.

پيشگيرى از كهيرها بسيار مهم است.
 

هزاران عامل ايجاد كننده كهير وجود دارد، شما بايد دنبال آن باشيد كه علت ايجاد آن را در خود كشف كنيد؛ بعضى از علل شايع آن شامل: داروها، غذا، سرما، نيش حشرات، گياهان و عواطف مى‏باشد. هر وقت كه علت آن را كشف كرديد، سعى كنيد از تماس با آن دورى كنيد. خوردن آنتى‏هيستامين قبل از ايجاد كهير، ممكن است جلوى آن را بگيرد.

هشدار پزشكى
 

منطقه خطر
 

ممكن است كهيرها با بستن راه‏هايى هوايى كشنده باشند. اگر در گلو يا دهان شما كهير به وجود آمده است، بلافاصله شماره اورژانس را بگيريد. اگر مى‏دانيد كه به اين نوع واكنش حساس هستيد بايد تحت مراقبت پزشك باشيد و آمادگى مصرف اپى‏نفرين را داشته باشيد. افراد مبتلا به كهيرهاى مزمن )طولانى‏تر از شش هفته( و يا كهيرهاى حاد و شديد بايد به پزشك مراجعه كنيد.
گياهان وعواطف مي باشد. هر وقت که علت آن راکشف کرديد، سعي کنيد از تماس با آن دوري کنيد. خوردن آنتي هيستامين قبل از ايجاد کهير، ممکن است جلوي آن را بگيرد.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387